اخبار بین المللی
شماره: 704
1391/01/10 - 09:44
بررسی اثر سلول های بنیادی دردرمان دژنراسیون ماکولای شبکیه چشم

در این مطالعه محققان سلول های بنیادی جنینی را به انواع سلول شبکیه ای تمایز داده  و با دقت سلول ها را به مکان های آسیب دیده در درون چشم تزریق کردند.

به گزارش بنیان به نقل از chichester، این خبر یک کارآزمایی بالینی کوچک، اما مهم در زمینه اختلالات شبکیه چشم  است .در این تحقیق میزان ایمنی استفاده از سلول های بنیادی جنینی انسان در درمان  بیمارانی که به دژنراسیون ماکولا  شبکیه چشم مبتلا بودند مورد آنالیز و بررسی قرار گرفت.
ماکولا قسمتی از شبکیه چشم به حساب می آید که در دید مرکزی دخالت دارد. یکی از بیماران شرکت کننده در این مطالعه دچار دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، (age-related macular degeneration)  بود که یک علت شایع از دست دادن بینایی در افراد با سنین بالاست.
بیمار دیگر مبتلا به Stargardt’s macular dystrophy  که یک  بیماری نادر ارثی که باعث دژنراسیون ماکولا دردوران نوجوانی می شود مبتلا بود. هر دو بیمار در مرحله نهایی بیماری با از دست رفتن شدید دید مرکزی مواجه شده بودند.

در این مطالعه محققان سلول های بنیادی جنینی را به انواع سلول شبکیه ای تمایز داده  و با دقت سلول ها را به مکان های آسیب دیده در درون چشم تزریق کردند. پیگیری های صورت گرفته بعد از گذشت تقریبا چهار ماه ٬هیچ گونه مشکل و اختلالی از جمله رشد سلول های غیر طبیعی، تومورها، متغیرهای رد پیوند و یا دیگر مسائل ایمنی در این بیماران مشاهده نشد. . همچنین بهبود نسبی در بینایی این افراد نیز مشاهده شد.
این مطالعه و کارآزمایی  بالینی کوچک در جهت دست یابی به روشی موثر وایمن ، در درمان بیماران مبتلا به بیماری های شبکیه ای طراحی شده است . اما این نکته نیزقابل ذکر است که دستیابی به روش درمانی موثر در درمان  کوری و اختلالات شبکیه  نیازمند تحقیقات وتلاش های زیادی در این زمینه است.
پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved